Przejdź do głównej zawartości

Jeżyna - konfitura, dżem...


 Tym razem za szkłem zamknęłam jeżynę.


konditura jeżynowa



W tym roku w ogrodzie mojej teściowej aż roi się od owoców tego krzewu. Są słodkie, mięsiste i bardzo aromatyczne.
Grzechem byłoby nie zrobić z nich czegoś, co smakować będzie w długie zimowe wieczory. 

I tak oto powstało to:


konfitura z jeżyn


Początkowo miałam skorzystać z przepisu Ewy z bloga Moje Twory Przetwory,  ale nie miałam w domu wina więc zrobiłam coś, co zawsze podglądałam w domu, kiedy mama robiła.



Celowo cześć owoców dodałam w całości. Ponieważ będę tego specyfiku używać do robienia tortów chciałam, aby jeżyna była intensywnie wyczuwalna. Wyszło coś nieziemskiego, bo bardzo delikatnego i pomimo całości owoców rozpływającego się w ustach.

dżem z jeżyn

Jedliśmy już z mężem z lodami, naleśnikami na bułeczce z masełkiem i samą... po prostu wyjadając łyżeczka wprost ze słoiczka:)


Składniki na 15 słoiczków ok. 200 ml.

  • 5 kg jeżyny
  • 1800g cukru kryształu
  • sok z 1 cytryny
  • 3 żelfiksy


Owoce wypłukać z ewentualnych zanieczyszczeń. Odłożyć 1 kg. Resztę zagotować z 800g cukru i sokiem z cytryny. Podczas gotowania owoce rozgnieść tłuczkiem do ziemniaków (nie blenderem!). Po zagotowaniu odstawić na kilka godzin ok. 5. Po tym czasie przecedzić sok i przetrzeć owoce przez sito. Trzeba to zrobić dokładnie pozostawiając tylko pestki, które później należy wyrzucić.
W dużym garnku umieścić sok i mus z jeżyn. Dodać cukier i żelfiksy. Wymieszać. Nastawić na ogniu i dodać jeżyny. Zagotować. Wyłączyć, mieszać do zniknięcia piany. Nakładać wrzący dżem do słoików. Zakręcać i odstawiać do góry dnem. Kiedy lekko ostygną można odwrócić. Jeśli nakrętki się zassą nie trzeba pasteryzować, jeśli nie należny je dokręcić i pasteryzować przez 15 minut. 










Smacznego:)

Komentarze

  1. zazdroszczę:) doskonała konfiturka:) ależ musi smakować otworzony zimową porą:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konfitura nie ma sobie równej. Porzeczki, truskawki... i inne niestety z nią przegrywają.

      Usuń
  2. Ja też w tym roku robiłam konfiturę jeżynową, jeszcze jej nie próbowałam, ale w słoiczku wygląda smakowicie. Tylko ja nie dodawałam soku z cytryny. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Anetko, ja dodaję cytryny do dżemów i konfitur dla zatrzymania pięknego soczystego koloru owoców. Nie zmienia to smaku, ale barwa jest bardziej intensywna.

    OdpowiedzUsuń
  4. też mam jeżyny zamknięte w słoiczkach ;) pycha!
    na zimę będą jak znalazł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Martyno!!
      to racja jeżyny to:-)pycha.pod jednym warunkiem ze nic innego nie dodamy.
      SMACZNEGO.

      Usuń
    2. Trudno jest zrobić dżem czy konfiturę bez cukru:) Ale jeśli Anonim zna taki przepis to poprosimy. Tylko tak, żeby przynajmniej trzy miesiące się utrzymał w słoiczku. I mała prośba przy kolejnym komentarzu proszę się podpisać.

      Usuń
  5. Antoni..
    dobry dżem to bez dodatku cytryny.Sama jeżyna
    to po prostu miód w gęb..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, możemy pominąć cytrynę, ale wówczas dżem straci kolor.

      Usuń
  6. Czy robiła Pani kiedykolwiek bez Żelfixu? Pytam, ponieważ zawiera on konserwant, który zapobiega rozwojowi pleśni ale zdecydowanie nie służy naszemu zdrowiu.

    Nata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak, jednak wychodzi całkiem inna konsystencja.

      Usuń
  7. Super przepis, dokładnie robię tak jak podano, z sokiem z cytryny, z żelfixem , bo nie lubię przetworów z pleśniami, a takie zdarzały mi się, gdy pomijałam ten składnik, najlepszy przepis jaki znalazłam
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja zagęszczam kisielem bez cukru ,cytryny nie dodaje a kolor i tak jest piękny ,słoiczkui pasteryzujemy i mamy cały rok 😂

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Witaj miły gościu :)
Dziękuje za odwiedziny :)
Jeśli masz pytanie do przepisu, zadaj je tutaj, a ja postaram się odpowiedzieć na nie w jak najkrótszym czasie.
Pozdrawiam,

Jola

Popularne posty z tego bloga

Sałatka z tortellini

Po kilku tygodniach milczenia na blogu, powracam z przepyszną sałatką z tortellini i pora. Bardzo szybka, łatwa i  nieco inna niż te które jadłam do tej pory. Polecam :)  Składniki na sporą porcję (ok. 8 - 10 osób)

Syrop z sosny

Pierwszy raz robię go sama. Pędy zbierałam w lesie z dala od szosy, i Wam radzę to samo, ponieważ nie wolno ich myć przed zasypaniem cukrem najlepiej, aby nie miały zanieczyszczeń.

Rolada serowa

Przepis na tą przystawkę otrzymałam od mojej sąsiadki Pani Bogusi:) Wspaniała przegryzka do piwka, ale też świetnie nadaje się na kanapki.

Ciasto ala 3 - BIT na biszkopcie

Ciasto które znika tak samo szybko jak To Zanim zdążyłam się obejrzeć w blaszce ostał się jeden jedyny kawałek ten ze zdjęcia. Pomimo tego że nie ma pięknej fotki jest warte wypróbowania. dzieci były nim zachwycone. Polecam!    Na biszkopt: 4 jajka 6 łyżek cukru kryształu 3 łyżki mąki pszennej  1 łyżka mąki ziemniaczanej 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia